TEST ŠKODA Citigo – Tři devítky ve třech válcích
Jak známo, konkurence ve vozech třídy „nákupní taška“ je již několik let vysoká a při dnešní tendenci downzingu všeho možného, co se automobilů týče tato tendence nedostane jen tak nějaké změny. Mám teď ale na mysli konkrétně tři koncernové parťáky – Volkswagen Up, Seat Mii, který se ovšem u nás prodávat nebude a Škodu Citigo. Mají toho společného více než hodně a přesto se v řadě prvků odlišují. Tak například vyrábějí se na stejné lince, ráno vyjíždí z koncernové fabriky „Fauvéčka“, odpolední směna se zaměřuje na Škodovky a ta večerní se, doufejme bez „přihnutí“, zapotí trička na Seatech.
Rozdíl mezi touto „trojkou“ poznáte nejbezpečněji podle spodní linie bočních oken, která se u Volkswagenu směrem ke kufru zvedá, ačkoliv u Citiga a Seatu Mii zůstává zachována. Další, ne na první pohled patrným rozdílem, jsou použité materiály a víko zadních dveří, kde se v celkovém dojmu Volkswagen od zbylých dvou nejvíce odlišuje svou kvalitou a dává tak jakoby najevo, kdo je v koncernu pánem. Tento článek se má ale primárně věnovat právě Škodovce, tak se na ni pojďme podívat.
Abych se přiznal, tak při prvním pohledu na rozpis redakčních vozů jsem měl doslova hrůzu z limetkové barevné varianty, která by mi mohla skončit v rukou. Vše ale naštěstí dobře dopadlo a za testovanou barevnou kombinaci se tak naše převážně pánská redakce nemusela vůbec stydět. Černý lak v kombinaci se světlým interiérem působí na první pohled velmi seriózně a v provozu tomu není jinak. Osobně jsem zastáncem názoru, že auto má jeho řidiče maximálně povahově i stylově vystihovat, jako je tomu třeba u našich psích mazlíčků. A proto si dovedu představit, že Citigo bude nejen tím druhým (či třetím) autem v rodině, ale dokáže hrdě zaujmout funkci reprezentativního a stylového městského přemisťovadla, se kterým zvládnete odvézt děti do školy a pak se šikovně proplétat ranními kolonami cestou do kanceláře v centru nebo po příměstských jednáních. (Pro tyto příležitosti, tedy cesty centrem věčně zacpaného města do vzdálenosti dvaceti kilometrů, by byla nejspíš ideální verze s elektromotorem, ale o té vám přineseme praktická zjištění třeba příště.)
Pokud si myslíte, že jsem se od posledního testu Dacie Duster, která byla opravdu tak skvělá jak jsem popisoval, zbláznil nebo jste minimálně na pochybách, čtěte dál a veškeré své tvrzení vám potvrdím.
Nejmenšího člena rodiny značky Škoda jsme podrobili zátěži v těch nejfrekventovanějších tepnách pražském provozu a vzal za své i na cestách do satelitních oblastí. Jeho ručička, v 21. století se spíše více hodí termín ukazatel spotřeby, se pohybovala pod hranicí 5l na 100 kilometrů. (Při dnešních cenách benzínu – „k nezaplacení“!) A to i při ostrých startech mezi semafory, kde se musí uznat, že tříválec, který jsme měli pod kapotou „umí“! A opravdu tak dovolí velmi slušné starty a relativně bezpečné předjíždění, které při kličkování mezi ostatními auty oceníte. Pedály při dynamickém startu z místa ocení zejména pánové s velikostí boty větší než číslo 9 . Ty jsou v Citigu příjemně (až nečekaně) daleko od sebe a trapné přešlápnutí dvou pedálů najednou a hláška „Co to sakra…?!“ tak nehrozí. Co ovšem může zklamat je přesnost řazení, která se v Citigu upřímně moc nepovedla. Ale co, v režimu jízdy známé pod názvem „Víkend“ si s hledáním třetího stupně určitě už poradíte. (Stejně tak se zpátečkou.)
Když už mluvíme o pohonném ústrojí a převodovce vůbec, rád bych se tímto s vámi podělil o zajímavé zjištění, kdy AUTOJOURNAL.CZ provedl test. A to, že pro maximalizaci úspory pohonných hmot doporučujeme maximálně využívat 5 rychlostní stupeň. Podařilo se nám tak srazit spotřebu ve městě pod hranici 3 litrů. (Pozn.: Při tachometrové rychlosti 55km/h.) Na škodovácký tříválec, od kterého jsme takový kroutící moment nečekali je to docela zajímavé zjištění, co myslíte?
Jak se chová Citigo ve městě tedy už víme. Jednoduše ho vystihuje další „trojka“ slov: hbitý, stylový a úsporný. Jeho hbitost je však nutno brát se správným pohledem. Nezapomeňme, o jaké motorizaci se zde bavíme – verze, kde máme 44kW do města bohatě postačí, ale na delší trasy bych si dovolil doporučit některého z jeho větších bratrů. Dalším důvodem je i nestabilita, kterou (ne)poskytuje při průjezdech táhlých zatáček, které vás při opuštění městské aglomerace prostě neminou.
Zbývá tedy zhodnotit pocity z jeho interiéru a získat celkový dojem. Vrátím- li se k pocitu z řazení, představme si samotné usednutí za volant. Zde si troufnu říct, že budete velmi spokojeni. Ačkoliv volant není (a pokud se nemýlím, ani nebude) multifunkční. Práci s veškerými ovládacími prvky perfektně zvládnete na přehledném středovém panelu, který je za příplatek doplněn i o velmi důvtipně odnímatelnou navigaci, respektive palubní počítač. Ten byl opravdu překvapením, ovládání je absolutně nestandardní a přesto intuitivní a velmi stylové a přehledné. Lze vlastně všeobecně říci, že celý interiér je prošpikován řadou vychytávek a řešení, které zaslouží jen a jen chválu. Dokonce i o samotném zpracování plastových částí se nedá říci, že by bylo vyloženě laciné. Sedačky bez výrazného bočního vedení připomínají pocitově ty, které znáte z Porsche. Opravdu, jde o jednoznačnou kopii a do Citiga tak nějak sedí, takže palec nahoru. Co se týče sezení v druhé řadě sedadel, zde naleznete prostor, který je spíše nouzový, ale pro cesty s cíly školka nebo škola plně vyhovující. A aby si vaše ratolesti měli kam uložit aktovky se svačinami a případně velký týdenní nákup, připravila škodovka kufr o objemu 251 dm3. Ano, asi jsem vám právě vyloudil na tváři úsměv, ale totožným objemem disponuje i „nesmrtelný“ Škoda Favorit. A vůbec, věděli jste, že řada vnitřních rozměrů nového Citiga je ve srovnání s Favoritem znatelně větší?
K celkovému dojmu bezesporu přispívá i cena vozu, která začíná na necelých 180.000,- korun a nepřekročí hranici ceníkové ceny 260.000,- korun českých. A to už stojí za zamyšlenou stejně jako otázka: Myslíte si, že v novém Citigu lze zatáčet pomocí dveří, jako tomu bylo ve známém filmu?
Plusy
- zavazadlový prostor
- design
- spotřeba
- prostornost interiéru
Mínusy
- posun sedaček bez aretace polohy
- chybí duální ovládání oken
Cena v základní výbavě: 209 900,- Kč
Cena v testované výbavě: 259 700,- Kč
Základní výbava:
2 reproduktory (pasivní), airbag řidiče a spolujezdce, anténa s příjmem AM/FM, bez make-up zrcátka vlevo, s kapsičkou, boční a zadní okna tónovaná, boční airbag řidiče a spolujezdce, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a safesystémem, kola z lehké slitiny “Apus” 5J x 14″, Easy-Entry, elektrické ovládání oken, hlavové opěrky vzadu, klimatizace s mechanickou regulací, lakovaný nárazník v barvě vozu s chromov ým rámečkem chladiče, make-up zrcátka vpravo, mechanické výškové nastavení sedadla řidiče, mlhové přední světlomety, odkládací schránka spolujezdce uzavíratelná, palubní počítač, pneumatiky 175/65 R14, posilovač řízení, interiér “Nano”, přístrojová výbava HIGH v km/h, chromové orámování přístrojů, rádio s CD, sklopný držák nápojů ve střední konzoli, set na opravu pneumatik, stěrač zadního okna s ostřikovačem a cyklovačem, vnější zpětná zrcátka el. nastavitelná, vyhřívanám v barvě vozu, zadní opěradlo dělené, sklopné, čtyřramenný volant PUR, elektronický program stability ESP.
Výbava testovaného vozu:
City Safe Drive s ESP (4 000 Kč), další 4 reproduktory (2 100 Kč), deaktivace airbagu spolujezdce (1 000 Kč), Elegance Plus (5 000 Kč), mechanické výškové nastavení obou předních sedadel (1 800 Kč), příprava pro navigační systém “Move&Fun” (600 Kč), přenosný navigační systém (6 000 Kč), rezervní kolo ocelové (neplnohodnotné), zvedák vozu (1 100 Kč), Sport paket (8 700 Kč), tempomat s palubním počítačem (6 000 Kč), vyhřívání předních sedadel (4 500 Kč).
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 3 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 999 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 44 / 5000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 95 / 3000 – 4300 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 160 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 14.4 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 5.6 / 3.9 / 4.5 |
Emise CO2: | 105 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 251 / 951 |
Objem nádrže (l): | 35 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 929 / 436 |
Rozměr pneu: | 165/70 R14 |
« Škoda Rapid Hatchback přijde v roce 2013! Bude nástupce Hondy S2000? »